Jakopään hihnan kunnolla on paljonkin merkitystä auton moottorin kannalta. Myös jakoketju tulee huoltaa säännöllisesti, vaikka sen käyttöikä onkin jakohihnaa monesti pidempi valmistusmateriaalinsa vuoksi. Käytössä venyvä ja kuluva jakoketju voi huoltamattomana hypätä pois rattaalta, jolloin lopputulos voi olla sama kuin katkenneen jakohihnankin kanssa, eli moottorin rikkoontuminen. Jakohihnan ja jakoketjun toimintaperiaate on sama, ne eroavat toisistaan ainoastaan muodon ja valmistusmateriaalin osalta. Jakohihna on paksu ja kestävä kuminauha, ja jakoketju on metallia. Jos jakohihnaa ei vaihdeta ajoissa ja jakopää pääsee hajoamaan, aiheuttaa se auton moottorille vakavia vaurioita.
Mikä on jakohihnan vaihtoväli?
Tyypillisimmin jakohihnan vaihtoväli on 150 000–200 000 kilometriä tai 5-6 vuotta, joskus vaihtoväli saattaa olla lyhyempikin. Ammattitaitoiset asentajamme osaavat katsoa, onko vaihtoväli tullut täyteen ja kertovat, tarvitseeko jakopään hihnaa vaihtaa. Hihna on järkevää vaihtaa mieluummin vähän ennakkoon, etenkin silloin, jos vaihtoväli on lähellä ja edessä on pidempi reissu. Jakohihnan vaihto ei automaattisesti kuulu määräaikais- tai vuosihuoltoon.
Onko jakohihnan vaihto kallista?
Hihnan vaihdon hinta muotoutuu työn vaativuudesta ja osasarjan laajuudesta. Jakopääremontin yhteydessä on usein järkevää vaihtaa myös muita jakohihnan toimintaan vaikuttavia osia. Jakohihnan vaihtovälien noudattaminen on järkevää kustannusten sekä moottorin toiminnan kannalta, sillä hihnan vaihtamatta jättäminen esimerkiksi kalliin työn välttämiseksi voi johtaa hihnan hajoamiseen, jolloin vakavan konerikon myötä aiheutuu kallis, jopa tuhansien eurojen lasku.
Jakohihnan vaihto on haastava työ korjaajalle sen ahtaan sijainnin vuoksi. Työ vaatii myös tietynlaista osaamista, jolloin sen vaihtaminen kannattaakin suosiolla jättää ammattilaisen hoidettavaksi.
Meillä AS-Huollolla on pitkä kokemus ja ammattitaito autohuolloista ja -korjauksista, myös jakohihnojen vaihdosta ja vaihdon tarpeen arvioinnista.